Firemná komunikácia sa podceňuje. Pritom vie priniesť množstvo výhod.
Myslíte si, že firemná komunikácia je dôležitá len pre výrobcov a predajcov spotrebného tovaru? Opak je pravdou. Spoločenské zmeny, nedostatok kvalifikovaných zamestnancov, sociálne siete, či rýchlo meniaci sa trh vyžadujú od firiem systematickú komunikáciu vrátane priemyselných podnikov.
Ich klienti, zamestnanci, stakeholderi a investori chcú vedieť, kto sa skrýva za firmou, ktorej venujú svoj čas a peniaze. A ak tieto informácie nedostanú, pôjdu ku konkurencii. Na druhej strane, podniky, ktoré dokážu efektívne komunikovať, vedia získať množstvo nových výhod.
V článku sa dozviete:
- Prečo je nutné nastaviť si komunikačnú stratégiu už dnes.
- Aké príležitosti môže firmám priniesť správne nastavená komunikácia.
- Akým chybám by sa firmy mali pri tvorbe komunikačného plánu vyhnúť.
Slovenský priemysel sa môže pochváliť zaujímavými výsledkami, medzi ktoré patrí napríklad prvenstvo v počte vyrobených áut (184) na tisíc obyvateľov za rok 2022. O rok neskôr zase prispel 22,8 percentami k celkovej zamestnanosti (išlo približne o pol milióna pracovných miest), čo bola druhá najvyššia hodnota v Európskej únii.

Bez priemyselných odvetví by v štátnom rozpočte chýbali minimálne dve miliardy eur.
Výraznou mierou sa v rovnakom období podieľal aj na príjmoch krajiny, pričom len automobilový priemysel odviedol do štátneho rozpočtu takmer miliardu eur. Medzi najdôležitejšie odvetvia z hľadiska daní a odvodov patril aj energetika, ťažobný priemysel, doprava a logistika. Napriek tomu sa komunikácia priemyselných podnikov obmedzuje často len na sporadické mediálne výstupy alebo riešenie krízových situácií.
Firemná komunikácia ako konkurenčná výhoda
Komplexná komunikačná stratégia je pritom oveľa širší pojem, než len informovanie o udalostiach alebo oznamovanie hospodárskych výsledkov. Ide o interakciu nielen so zákazníkmi a verejnosťou, ale aj so stakeholdermi, investormi a samotnými zamestnancami.
Potreba verejného vystupovania bude rásť pri veľkých firmách aj v súvislosti s ESG reportingom a inými povinnosťami v oblasti udržateľnosti. Firmy, ktoré k tejto príležitosti pristúpia proaktívne, pritom môžu získať náskok pred konkurenciou.

S kým by ste radšej robili biznis alebo pre koho by ste chceli pracovať? Vybrali by ste si firmu, o ktorej si viete nájsť dostatok overených informácií alebo podnik, ktorý nemá ani poriadnu webstránku?
Nie je náhoda, že potenciálni biznisoví partneri aj kvalifikovaní pracovníci volia prvú možnosť. Komunikácia totiž pomáha s lepším predstavením firmy aj s budovaním renomé značky.
Vašu firmu sa navyše nebudú báť osloviť ani média, odborníci či politici, ktorí ku svojej práci potrebujú dôveryhodné informácie. Vďaka tomu tak získavate zadarmo mediálny priestor, za ktorý iné firmy musia platiť nemalé peniaze.
Systematická komunikácia pomáha zvládať krízy
Systematická komunikácia vie firmy navyše skvelo pripraviť na riešenie krízových situácií. Ich výskyt budú vďaka pravidelným informáciám o fungovaní podniku média a akcionári vnímať bez zbytočných mýtov a emócií.
Mlčanie naopak tvorbu hoaxov a poloprávd podporuje. „Majte pripravený krízový plán. Nie preto, že by ste ho nutne potrebovali použiť, ale preto, že vám dodá istotu v každodennej komunikácii,“ radí firmám projektová manažérka PR a komunikačnej agentúry GreenTalk Jana Bánovská Ormandyová.
Všetky novinky z oblasti legislatívy, vrátane informácií o balíku opatrení Omnibus, sa dozviete aj vďaka sledovaniu ESG KLUBU na jeho sociálnych sieťach.
V neposlednom rade sa firemná komunikácia priemyslu dostáva do pozornosti aj kvôli narastajúcim povinnostiam v oblasti ESG. Legislatíva z dielne Európskej únie (CSRD, Taxonómia EU, CS3D) totiž dala pojmu udržateľnosť merateľné parametre, o ktoré sa zaujímajú najmä banky, investori, ale aj klienti a potencionálni zamestnanci.
Tri kľúčové fázy úspešnej komunikácie priemyselných firiem
Ak sa rozhodnete pustiť do budovania komunikácie vašich aktivít, mali by ste začať komunikačnou stratégiou. Postavená má byť na autenticite vášho príbehu, precíznom poznaní cieľovej skupiny ale aj konkurencie, ako aj správne zvolených komunikačných kanáloch. A aby sme nezabudli – stanovení kľúčových ukazovateľov výkonnosti (KPI), ktoré chcete v čase sledovať.
Druhým krokom je vytvorenie komunikačného plánu, ktorý jednotlivé aktivity usporiada do časových období. Vďaka nemu viete, kedy napríklad publikovať vhodný obsah, cez ktoré kanály alebo aktualizovať web.
Ide o dôležitý dokument, ktorý pomáha vyhodnocovať vaše personálne, časové a finančné kapacity. „Pri jeho plánovaní sa vyhnite kopírovaniu konkurencie a slepému nasledovaniu trendov. Váš komunikačný plán musí vychádzať z vašej DNA, potrieb, cieľov a reálnych možností,“ upozorňuje Jana Bánovská Ormandyová.

Úspešná firemná komunikácia musí byť postavená na troch základných pilieroch.
Náležitú pozornosť musia firmy venovať aj samotnej realizácií naplánovaných aktivít. V opačnom prípade môže byť výsledkom chaotická a nekoncepčná komunikácia. Bežnou chybou je aj nedostatok trpezlivosti.
„Nie je to šprint, ale maratón, preto si nechajte priestor na postupné budovanie dôveryhodnosti a dlhodobých vzťahov s vašimi stakeholdermi, komunitou a partnermi,“ radí J. Bánovská Ormandyová.
Transparentná firemná komunikácia ako ochrana pred pokutami
Prax ukazuje, že marketing firiem musí stáť na systematickosti, faktoch a dátach. Stakeholderi totiž očakávajú transparentnosť a merateľné výsledky, nie prázdne frázy či greenwashing.
A neoceňuje ich ani verejnosť či neziskové organizácie, ktoré sú stále viac citlivejšie na to, ako firmy komunikujú a neboja sa na to poukázať. Svoje o tom vie napríklad dánsky producent bravčového mäsa Danish Crown, ktorý po kritike verejnosti a protestoch aktivistov Greenpeace skončil na súde.
Jeho zavádzajúca kampaň mu nakoniec okrem poškodenej povesti priniesla aj odsudzujúci verdikt a pokutu vo výške približne 40-tisíc eur. Transparentná firemná komunikácia sa pritom netýka len zahraničných podnikateľov.

Dopravná spoločnosť Flixbus dostala v marci 2025 na nemeckom súde pokutu za greenwashing. Spoločnosť v Belgicku propagovala svoje služby ako ekologicky šetrné, čo sa ukázalo ako nepravdivé. Zdroj foto: Shutterstock
V pripomienkovom konaní sa totiž nachádza novela slovenského zákona na ochranu spotrebiteľov, ktorá sa okrem iného zameriava na transparentné informovanie verejnosti a ochranu pred greenwashingom.
Pri porušení povinností, ktoré zákon stanovuje, pritom firmy môžu čeliť rôznym druhom sankcií, v niektorých prípadoch dokonca aj pokutám do výšky 5 % z obratu.
Aj preto by firmy ale najmä priemyselné podniky nemali efektívne nastavenie komunikácie podceňovať. Okrem množstva výhod ich totiž vie ochrániť aj pred legislatívnymi nepríjemnosťami, stratou dôvery zákazníkov či investorov a negatívnymi titulkami v médiách.
Neviete ako v oblasti komunikácie vašich aktivít začať alebo máte v tejto oblasti nezodpovedané otázky? Ozvite sa nám a my vám pomôžeme ušiť komunikačnú stratégiu na mieru vášho biznisu.