Zabudnite na obrovské PR rozpočty. Staňte sa myšlienkovým lídrom
Médiá potrebujú pre svoju prácu dôveryhodné zdroje. Častokrát ide o myšlienkových lídrov. Môžete sa nimi stať aj vy. Stačí, ak máte unikátnu tému a dokážete ju systematicky komunikovať. Novinári a organizátori konferencií vás vyhľadajú sami. Výskumy potvrdzujú, že myšlienkové líderstvo zvyšuje dôveryhodnosť vašej značky a podporuje biznis. A nestojí to ani veľké peniaze.
V článku sa dozviete:
- Kto je myšlienkový líder?
- Ako sme pomohli nášmu klientovi na Slovensku, aby sa ním stal?
- Ako podporuje myšlienkové líderstvo rozvoj B2B?
Na úvod si povedzme, čo si vlastne pod myšlienkovým líderstvom predstaviť. Myšlienkový líder je odborník, ktorý pozná a určuje trendy vo svojom odvetví. So svojimi znalosťami sa delí nielen s ostatnými expertmi v danej oblasti, ale aj s verejnosťou. Vďaka tomu je rešpektovanou autoritou nielen pre médiá, ale aj pre organizátorov konferencií a ďalších aktérov.
Globálnym príkladom je automobilová značka VOLVO. Stala sa synonymom slova bezpečnosť. Toto prepojenie však nevzniklo samé. Automobilka témou bezpečnosti žije a systematicky ju komunikuje. Na jej webe nájdete túto silnú myšlienku: “Je našou víziou, aby sa v novom aute VOLVO nikto vážne nezranil alebo v ňom nezomrel.”
To, čo sa podarilo VOLVU, sa podarilo aj iným úspešným firmám. Základom bola hĺbková znalosť problematiky a jej aktívna komunikácia. Nielen v médiách, blogoch alebo na sociálnych sieťach. Dôležitá je aktívna participácia na odborných platformách a zdieľanie svojho know-how s ostatnými. Inými slovami – schopnosť inšpirovať.
Ako sme dostali tému geotermu do médií
Po príklady však nemusíme chodiť iba do zahraničia. Jeden z našich klientov, spoločnosť PW Energy, realizuje projekty prvých geotermálnych elektrární na Slovensku v blízkosti Prešova a Žiaru nad Hronom. Za tri roky spolupráce sa nám podarilo z PW Energy spraviť myšlienkového lídra v téme, ktorá je pre túto značku kľúčová.
Potvrdzujú to aj dáta z mediálneho monitoringu. Tesne predtým, ako sme začali so spoločnosťou spolupracovať, bola téma geotermálnych elektrární v slovenských médiách takmer neviditeľná. Za celý rok 2019 ste mohli o nich nájsť iba 7 mediálnych zmienok. Rok nato, boli geotermálne elektrárne v médiách zmienené už 35-krát. A v minulom roku až 136-krát.
Ako často bol v súvislosti s touto témou spomenutý náš klient? Kým v roku 2019 to bolo nula zmienok a rok na to 10 zmienok, tak v roku 2021 to bolo až 90 zmienok. To znamená, že v roku 2021 bola PW Energy spomenutá pri téme geotermálnych elektrární až v 66 percentách výstupov.
Podobný trend môžeme sledovať aj na sociálnych sieťach alebo vo vyhľadávačoch. Na prvých priečkach Googlu nájdete v súvislosti s geotermom vo väčšine prípadov práve spojenie s PW Energy.
Pred tromi rokmi bola firma komunikačne takmer neviditeľná. Dnes sa stáva slovenským myšlienkovým lídrom v téme geotermálnych elektrární a pomaly aj v téme geotermu ako takého.
Myšlienkové líderstvo prináša nových klientov
Systematická komunikácia a spájanie značky s unikátnou témou buduje kredit spoločnosti. Zvyšuje dôveryhodnosť a potenciálni klienti vás tým pádom vnímajú ako partnera hodného spolupráce.
Čo je však najpodstatnejšie, myšlienkové líderstvo vedie v B2B sektore k získavaniu klientov a rozvoju vášho biznisu. Podľa výskumu, ktorý zrealizovala sociálna sieť LinkedIn a jedna z najväčších PR agentúr na svete Edelman, až 60% tzv. decision makerov (ľudí, ktorí majú vo firmách rozhodovaciu právomoc) v oblasti obchodu uviedlo, že myšlienkové líderstvo je niečo, čo ich viedlo k prideleniu zákazky danej spoločnosti. Ďalší prieskum z dielne americkej marketingovej agentúry Hinge poukázal na získavanie referencií. Až 81,5 % firiem dostáva odporúčania od ľudí, s ktorými priamo nespolupracovali. Tieto odporúčania nie sú založené na priamom vzťahu dodávateľ/klient, ale vychádzajú z dobrej reputácie firmy.
K public relations neodmysliteľne patrí strašiak obrovských rozpočtov. Áno, ak idete cestou reklamy a inzercie, vedia byť naozaj veľké. Novinári však k svojej dennej práci potrebujú kompetentných a dôveryhodných odborníkov. A tými sú aj myšlienkoví lídri. Ak sa ním stanete, získavate mediálny priestor, za ktorý by ste inak museli platiť veľké peniaze.
Receptom je systematická a profesionálna komunikácia. Komunikácia, ktorej sa venujeme na dennej báze. Sme GreenTalk, PR a komunikačná agentúra orientovaná na priemysel. Agentúra, ktorá mení náročné témy na zrozumiteľné posolstvá.