Chceli byť ESG, ale popálili sa. Pozor na uhlíkové offsety
Výskumníci odhalili nezrovnalosti vo výpočte emisií, o ktoré si firmy znižovali vlastnú uhlíkovú stopu cez tzv. uhlíkové offsety. Mnoho známych značiek zostalo po tomto odhalení v neistej pozícii.
V článku sa dozviete:
- Čo sú uhlíkové offsety?
- Akú kontroverziu so sebou prinášajú?
- Čo chystá Európska únia na boj proti zavádzaniu spotrebiteľa?
- Ako sa nedať nachytať?
Vo Veľkej Británii riešia škandál so zavádzajúcim výpočtom uhlíkových offsetov pre zachovanie dažďových pralesov. Vďaka týmto „zeleným odpustkom“ spoločnosti ako Disney, Gucci alebo easyJet vystupovali ako zelené a environmentálne priateľské.
Dva výskumné tímy nezávisle od seba poukázali na „nafúknuté“ referenčné scenáre, v niektorých prípadoch aj viac než päťnásobne. Väčšina vydaných kreditov cez Verra (svetovo najrozšírenejší štandard pre uhlíkové offsety), tak v skutočnosti neznižuje uhlíkovú stopu deklarovaným spôsobom. Až šokujúcich 94 % malo oveľa nižší ba priam nulový pozitívny efekt na životné prostredie.
Uhlíkové offsety
- Jedná sa o uhlíkové kredity, ktoré môže spoločnosť dobrovoľne nakúpiť na zníženie vlastnej uhlíkovej stopy. Hlavnou myšlienkou systému je akcelerovať celosvetovú dekarbonizáciu. Vyzbierané prostriedky slúžia na financovanie aktivít inde vo svete s cieľom odstrániť zakúpené množstvo CO2 z ovzdušia (napr. investície do technológií na zachytávanie a uskladňovanie uhlíka) alebo zabrániť jeho emisii do okolia (napr. zastavenie odlesnenia).
Podobne ako v známej rozprávke cisár chodil nahý, tak aj Verra, vydávajúca osvedčenia o znížení uhlíkovej stopy „ušila“ viacerým cisárom nové uhlíkové šaty, ktoré v skutočnosti nerobia z firiem environmentálne zodpovedných hráčov, ale spolupáchateľov klimatickej krízy.
Nespoľahlivé štandardy
Problém s Verra certifikátmi nie je ojedinelý. Uhlíkové offsety, uhlíková stopa či miera cirkularity – všetky tieto pojmy nie sú novinkou, ale ich výpočet je vždy v rukách toho, kto ich počíta. Konsenzus ako kvantifikovať environmentálny dopad firmy neexistuje. Chýbajúca jednotná metodika spôsobuje, že viacero korporátnych „cisárov“ je odetých v neexistujúcich „eko“ šatách a nevedomky sa stáva súčasťou greenwashingu. Európska únia sa už viac nechce prizerať.
V najbližších rokoch viacero spoločností čaká povinnosť zaviesť nefinančný reporting podľa smernice CSRD. Nedávno uniknutá smernica s navrhovanými prísnymi pokutami rovnako podčiarkuje zmenu prístupu ku klamlivým tvrdeniam o ekologických produktoch a šetrnosti k životnému prostrediu. Cieľom je zabrániť zavádzaniu spotrebiteľa a jednoznačne oddeliť skutočne zelené produkty od tých, ktoré sa tak len tvária. Pre zodpovedné firmy sa tak otvárajú nové príležitosti, ako svojimi environmentálnymi riešeniami zaujať na trhu pevnejšiu pozíciu. Viac hovorí v ⇓ nasledujúcom videu Daniel Rabina, CEO GreenTalk.
Hľadajte overené cesty komunikácie
Dopad podobných afér, aká momentálne rezonuje vo Veľkej Británii, na reputáciu firmy môže byť zdrvujúci. Kultúru a obraz firmy tvorí jednoduchá, zrozumiteľná a otvorená komunikácia. So spoľahlivosťou dát a výpočtov pomáha Európska únia. S nastavením vhodnej komunikačnej stratégie pomáhame my. Kto sa chystá dlhodobo a zodpovedne, ten zvládne aj podobné krízové situácie s ľahkosťou.
Pri voľbe vašej komunikácie sa zverte do rúk špecialistom, ktorí sa jej venujú deň čo deň. V GreenTalk vám pripravíme komunikačnú stratégiu šitú na mieru. Na našich tkáčov sa môžete spoľahnúť.