Krízová komunikácia sa môže týkať aj vás. Ako sa na ňu pripraviť?

  • Domov
  • Blog
  • Krízová komunikácia sa môže týkať aj vás. Ako sa na ňu pripraviť?
Novinári kladú otázku manažérovi vo firme. Ak komunikujete profesionálne v dobrých časoch, je veľká šanca, že tak budete robiť aj v krízovej komunikácii.

Krízová komunikácia sa môže týkať aj vás. Ako sa na ňu pripraviť?

Nezvládnutá krízová komunikácia môže spôsobiť značné škody. Pozreli sme sa na to, ako nepríjemné udalosti vo firme komunikovať, a prečo je dôležité dôverovať profesionálom.

V článku sa dozviete:

Ste pripravení na krízové situácie? Podľa prieskumu konzultačnej spoločnosti Deloitte až 86% vrcholových manažérov tvrdí, že áno. Dokonca sú presvedčení, že ich firma je na zvládnutie “krízovky” pripravená veľmi dobre. Až 47 % zamestnávateľov tvrdí, že má potrebné kapacity a procesy nastavené tak, aby zvládli krízu s čo najlepším výsledkom. 

Ako by to vyzeralo, ak by prišlo na lámanie chleba, je však otázne. Iba malá časť z firiem totiž v prieskume uviedla, že krízové scenáre aj otestovala v simulovaných podmienkach.

Či už sa jedná o systémové zlyhanie, škandály, nehody alebo manažérske prešľapy, je dobré byť pripravený. Potvrdzujú to ďalšie dáta – podľa štúdie Deloitte mala v 31 % prípadoch krízová situácia negatívny ekonomický dopad na firmu. V prípade spoločností, ktoré nemali plán na zvládnutie podobných udalostí tento podiel stúpol až na 47 %. 

Aj preto je komunikácia dôležitou súčasťou krízového manažmentu. Ku každej situácii treba pristupovať individuálne, no vo všeobecnosti platí,  že najhoršie je nerobiť nič. Alebo ešte horšie – zatĺkať. Komunikovať treba a na rozdiel od bežnej situácie to treba robiť mimoriadne sústredene, s emóciami pod kontrolou a hlavne s mierou.  

Päť základných pilierov krízovej komunikácie

Existuje päť základných pilierov, na ktorých by mala vaša komunikácia v čase krízy stáť. 

  1. Jednoduchosť. Je dôležité,  aby vám všetci rozumeli. Komunikujte zrozumiteľne, jasne a vecne.

     

  2. Dôveryhodnosť. Pracujte s dátami a faktami. V krízovej situácii je dôležité, aby ste boli vierohodní a argumentačne pevní.

     

  3. Empatia. Ak konaním vašej firmy prišli k ujme zamestnanci, klienti alebo verejnosť, prejavte spolupatričnosť. Priznanie chyby resp. ospravedlnenie nie je zlyhaním, ale prejavom integrity a ľudskosti.

     

  4. Kompetencia. Komunikujte profesionálne, tak ako sa na lídra patrí. To, ako komunikujete veľa hovorí aj o vašej manažérskej kompetencii.

     

  5. Zdieľanie. Krízovú komunikáciu postavte tak, aby bola hodná zdieľania. Povzbuďte kolegov či zamestnancov, aby boli jej súčasťou. Pomôže vám to dostať sa k širšiemu publiku. 

 

Pripravte sa už dnes

Neoddeliteľnou súčasťou krízovej komunikácie je zapojenie vašich zamestnancov. TOP manažéri často robia  chybu, že sa sústredia iba na posolstvá smerom von. Teda k médiám alebo k zákazníkom. Situáciu treba transparentne vysvetliť aj vlastným zamestnancom. V opačnom prípade môže prísť k šíreniu dezinformácií a prehĺbeniu krízy.

Najdôležitejšie je však komunikovať dlhodobo. Platí jednoduchá zásada – ak komunikujete profesionálne v dobrých časoch, je veľká šanca, že tak budete robiť aj krízových. Manažment zvyknutý na prácu s médiami a spoluprácu s agentúrou ovláda základné komunikačné postupy a zároveň je schopný kontrolovať svoje emócie. A to je dôležité, lebo práve tie dokážu v krízových situáciách spôsobovať najväčšie škody.

Spoľahnite sa pri nastavení profesionálnej komunikácie na špecialistov, ktorí sa jej venujú na dennodennej báze. Pripravíme vám dlhodobú komunikačnú stratégiu a pomôžeme posilniť vašu značku. Zároveň vás pripravíme na to, aby ste krízové situácie zvládali bez škodlivých následkov.

Sme GreenTalk. Agentúra, ktorá mení náročné témy na zrozumiteľné posolstvá.