ESG je veľkou príležitosťou pre biznis
Firmy sa vďaka ESG ľahšie dostanú k zákazkám, k investíciám či k úverom.
V článku sa dozviete:
- Čo znamená skratka ESG?
- Ako k nej pristupujú najväčšie spoločnosti na svete?
- Aký nárast ESG aktív môžeme do budúcnosti očakávať?
Udalosti na Ukrajine a súvisiaca energetická kríza urobila v našom myslení obrovskú zmenu. Firmy, banky, investori, politici, samosprávy – jednoducho všetci dôležití stakeholderi pochopili, že zelená transformácia nie je témou pre idealistov, ale pre pragmatikov.
Po príklady nemusíme ísť ďaleko. Kapitáni slovenského priemyslu začínajú s prípravou investícií do solárnych či veterných parkov. Železiarne Podbrezová postavia za 3 milióny eur najväčšiu strešnú solárnu elektráreň na Slovensku. A Duslo Šaľa ohlásilo výstavbu veterného parku za 60 miliónov eur a solárneho parku za 34 miliónov eur.
Green Deal a zelená transformácia nie je pre biznis prekážkou. Stáva sa pragmatickou príležitosťou transformovať podnikanie a prispôsobiť sa novým podmienkam. Ide o šancu pre každého, kto sa chce a dokáže adaptovať na novú situáciu. A schopnosť adaptovať sa na novú situáciu je jedným z najdôležitejśích faktorov každého podnikateľského úspechu.
Čo znamená skratka ESG?
V súvislosti s Green Deal (Európskou zelenou dohodou) a z neho vyplývajúcich dokumentov sa často skloňuje skratka ESG. Tieto písmená pomenúvajú 3 princípy – Environmental, Social a Governance. Firmy, ktoré k naplneniu ESG princípov pristupujú zodpovedne a transparentne, majú už teraz lepšiu pozíciu pri dodávkach veľkým nadnárodným firmám alebo pri žiadostiach o bankové úvery.
Podľa Bloombergu v roku 2025 prekročí hodnota ESG aktív úroveň roka 2016 dvojnásobne.
Audítorská a konzultačná spoločnosť KPMG uvádza, že kým pred desiatimi rokmi vykazovali správy o udržateľnosti iba dve tretiny najväčších spoločností, dnes je to už 79%. Trend je teda jasný.
Pochopili to nielen najväčšie spoločnosti na svete, ale aj na Slovensku. Podľa zistení KPMG až 81 % zo 100 najväčších slovenských firiem vykazuje informácie o udržateľnosti.
A už 28 % z top 51 najväčších spoločností u nás sa rozhodlo znížiť svoju uhlíkovú stopu, z toho až 81 % znížením emisií.
Dajte o svojich ESG aktivitách vedieť
Patrí aj vaša firma k tým, ktoré zelenú transformáciu vnímajú ako príležitosť? Ak sa radíte do tejto skupiny (alebo v budúcnosti chcete), nezabudnite na profesionálnu a systematickú komunikáciu. Či partneri, zákazníci alebo verejnosť – tí všetci by mali o vašich ESG cieľoch vedieť.
Je dobré sa spoľahnúť na profesionálov. My, v GreenTalk, sa komunikáciou ESG a udržateľnosti venujeme na dennej báze. V náročných témach sme doma. Ak takú máte, obráťte sa na nás. Radi ju premeníme na zrozumiteľné posolstvo.